در هر زمینه ای افرادی هستند که موفقتر از دیگران هستند. از جمله شغل. ما میخواهیم بدانیم رازهای موفقیت شغلی این افراد
چیست؟
افرادی که در شغلشان موفقند چه وجه تمایزی با دیگران دارند؟
رازهای موفقیت شغلی افراد موفق در حرفهشان چیست که باعث میشود دیگر افراد آرزوی بودن در آن جایگاه را داشته باشند؟
در زندگی روزمره بیشتر وقت خود را در محل کارمان سپری میکنیم.در واقع بیشتر عمر خود را در محل کارمان و در ارتباط با
همکارانمان هستیم.
اما چرا برخی از همکارانمان در کارشان موفقترند و رازهای موفقیت شغلی آنها چیست؟
مانند خیلی مسایل دیگر در زمینه شغلی و حرفهتان هم رازهای موفقیت شغلی وجود دارد که افراد موفق آن را به اشتراک گذاشتهاند.
در این مطلب چند کلید موفقیت شغلی که میتواند شما را به شخص با ارزشتری تبدیل کند، تواناییهای شما را مؤثرتر عرضه کنند،
و شما را در حرفه خود با سرعت بیشتر به موفقیت برساند، مطرح میکنیم.
رازهای موفقیت شغلی که شما را به سرعت به موفقیت نزدیک میکند چیست؟
۱- صبح را با انرژی مثبت آغاز کنید.
شروع صبح، نمایی از تمام روز شما را تعیین میکند.
در شروع یک روز کاری، احساسات نقش مهم و پُر رنگی دارند.
اگر صبح که از خواب برمیخیزیم، صبح ناآرامی را آغاز کنیم مثلا تلفنمان مدام زنگ بخورد، انواع و اقسام پیامها از راه برسند
و زنگ هشدار ساعت بیوقفه به صدا درآید، و ما هنوز خواب آلود باشیم و از ابتدای صبح با بیحوصلگی از جا برخیزیم؛
در طول روز نیز کسل و عصبی خواهیم بود و رفتاری واکنشی خواهیم داشت.
اما وقتی روز خود را آرام و با آگاهی آغاز میکنیم، راحتتر به تمرکز میرسیم و کارهای مختلف را سر و سامان میبخشیم.
باید سعی کنید ساعات اولیه روز خود را تا آنجا که ممکن است با برنامهای منظم آغاز کنید.
برنامهای روزمره برای ایجاد کنترل بر اوضاع، بسیار مفید است، زیرا اضطراب و تشویش را کم میکند.
بدانید چه ساعتی باید از خواب برخیزید و سرحال بیدار شوید ،ورزش کنید و یک صبحانه کامل میل کنید.
درضمن اگر میخواهید سحرخیز باشید، شبها زودتر بخوابید.
حرکت کردن مطابق نظم و برنامه، شما را آگاهتر و تواناتر بهسوی موفقیت پیش میبرد.
۲- اهداف بلندمدت خود را روی کاغذ بنویسید.
اهداف بلندمدت خود را مشخص کنید و بدانید میخواهید به چه نقطهای برسید.
اهداف خود را در ذهنتان مرور نکنید بلکه آنها را روی کاغذ بنویسید و جایی قرار دهید که هرصبح بتوانید آن را ببینید.
گاهی مشکلات و موانع باعث میشوند ناامید شویم و کم بیاوریم.
اما وقتی روی کاغذ ببینید در چه نقطهای بودهاید و الان در کجای مسیر رسیدن به اهدافتان هستید و پیشرفتتان را ببینید،
انرژی دوباره میگیرید.
مثلا وقتی عکس خانوادگیتان را روی میز کارتان قراردهید، در سختیها و فشار کاری به خود یادآوری میکنید که برای چه کسانی
حاضر شدهاید اینقدر زحمت بکشید.
لحظاتی که بهطور ناگهانی تصمیم میگیرید از مسیر هدف خارج شوید، سعی کنید در این موقعیتها استقامت را با دیدن اهدافتان،
به خود یادآوری و گوشزد کنید.
۲- در حرفهتان متخصص باشید.
تخصص عبارت است از توانایی شما در بهکار بستن استعدادتان، در قسمتی حیاتی که برای شرکت شما یا مشتریانتان ارزشمند است.
اینکه در چه زمینهای تخصص داشته باشید در موفقیت بلند مدت شما بسیار تعیین کننده است.
در زمینه شغلی خود، آموزش ببینید و دورههای مختلف را بگذرانید و متخصص شوید و همیشه بروز باشید.
وقتی شما در حرفهتان متخصص شوید نگران شغل خود نخواهید بود؛
زیرا در هر شرکتی که بخواهید در زمینه شغلی خود میتوانید استخدام شوید.
شما در چه زمینهای تخصص و مهارت دارید؟آیا دورهای هست که بخواهید بگذرانید؟
همین حالا اقدام کنید.
۳- کار خود را به فردا نیندازید.
وقتی همه مشغول برنامهریزی و صحبت درباره کاری هستند، افراد موفق در حال انجام دادن آن کار میباشند.
مهم نیست که مدرک دکترای فیزیک کوانتوم دارید و ضریب هوشیتان به شکل قابل توجهی بالاست،
اگر اقدام نکنید در هیچ نقشی پیشرفت نمیکنید.
اینکه بدانید شیوه انجام کاری چگونه است با انجام دادن واقعی آن کار بسیار متفاوت است.
علم و عمل در کنار هم معنا دارند.
از رازهای موفقیت شغلی اقدام در زمان حال است، یعنی تنها زمانی که امکان پیشرفت بیشتر وجود دارد.
بدانید اجرای برنامهای خوب در روز به انجام برنامهای بینقص و عالی در فردا میارزد.
نباید به دنبال روز، ساعت یا شرایط مناسب بگردید، اقدام فوری کنید.
یکی از رازهای موفقیت ایمان اسلامی ،دانشآموخته دوره مدیران برتر، اقدام فوری است.
۴- یکی از رازهای موفقیت شغلی این است که متمایز از دیگران باشید.
تمایز یعنی اینکه چگونه خود را در یک یا چند زمینه که در آن تخصص دارید یا کارایی شما بهتر است برتری خود را نشان دهید.
توانایی شما در متمایز کردن خود براساس کیفیت کار بالا بسیار مهم و کانون فعالیت شغلی شماست.
همانطور که یک سازمان باید حداقل در یک زمینه برتری داشته باشد تا رونق لازم را پیدا کند؛
شما هم به عنوان یک فرد باید حداقل در یک زمینه کاری برتر باشید.
بهترین بودن در یک زمینه مهم از شغل و حرفهتان بیشتر از هر چیزی به پیشرفت شما کمک میکند.
اگر تاکنون در حرفه خود یک زمینه را مشخص نکرده اید تا در آن بهترین باشید، باید زودتر اقدام کنید.
به توانایی خود و احتیاجات سازمان و مشتریان خود توجه داشته باشید.
اگر از کارفرما یا کارمندان شما درباره شما بپرسند:«برتری او در چه زمبنه ای است؟» آنهاچه جوابی در مورد شما خواهند داد؟
نقشه شما برای تبدیل شدن به فردی برجسته در حرفه خود چیست؟
۵- تمرکز کنید.
تمرکز عبارت است از توانایی شما در تمرکز ذهنی بر روی خدماتی که برای آن شخص یا سازمان اهمیت دارد.
بدانید شما چه نقشی در سازمانتان دارید و دقیقا چه وظیفهای برعهده شماست.
تمرکز ذهنی خود را بر روی وظیفهتان بگذارید و سعی کنید به بهترین نحو کارتان را انجام دهید.
در زمانی که سرکار هستید ذهن خود را به مسائل کاریتان معطوف کنید تا بتوانید بهترین باشید.
تمرین
از خود بپرسید:
کدام مهارت است که اگر آن را در خود تقویت کنم بیشترین اثر مثبت را در شغل و حرفهام دارد؟
پاسخی که به این سؤال میدهید را به عنوان یک هدف بنویسید و برای رسیدن به آن یک زمان تعیین کنید.
برای خود طرح و نقشه داشته باشید و برای رسیدن به هدف پر تلاش باشید تا بر آن نائل شوید.
این کلید واقعی رسیدن به موفقیت شغلی است.